Pohltení virtuálnou realitou

by spravca

Pred pár rokmi sa nám o virtuálnej realite ani nesnívalo. Dnes je tu a stále viac ľudí jej prepadá. Utiecť z reality je veľkým lákadlom. Vďaka cene sa stáva virtuálna realita čoraz viacej dostupnou. Nie je však len prostriedkom zábavy, využíva sa i vo vede a vzdelávaní.

Čo je virtuálna realita

Predchodcami virtuálne reality boli prístroje, ktoré sa zavesovali na strop. Tieto prvé pokusy sa udiali už v roku 1968. Od roku 1997 sa technológia stále viac začínala podobať tej dnešnej. Prvé prístroje virtuálnej reality mapovali prechádzku americkým mestom Aspen. Virtuálna realita je dodnes simuláciou reálneho sveta. Využíva sa hlavne pri hraní počítačových hier, ale aj vo vede a pri výučbe. Nejde len o vizuálnu stránku, ale aj vnemy sluchové, pohybové a hmatové. V podstate ide o čo najvernejšie zachytenie vonkajšieho prostredia a následnú manipuláciu týmto prostredím. Manipulácia je možná väčšinou vďaka headsetom a pohybovým snímačom. Všetko čo sa deje vo virtuálnej realite, sa deje v reálnom čase. Je to ako keby presun do inej dimenzie. Do sveta, ktorý môžeme ovládať. Preto sa hlavne u mladých ľudí stáva, že virtuálnej realite úplne prepadnú a stanú sa na nej závislí. Je lákavé sa pohybovať v trojrozmernom svete, v ktorom máme super schopnosti, môžeme skákať do neuveriteľnej výšky, lietať alebo sa premiestňovať z jedného priestoru do druhého. Navyše vo virtuálnej realite neovplyvňujeme len predmety, ale aj virtuálnych ľudí.

Virtuálna realita, ktorá pomáha

V správnych rukách môže byť virtuálna realita skvelým pomocníkom. Využívajú ju mnohé firmy na školenie svojich zamestnancov. Ušetria tak čas i peniaze a navyše rýchlo získajú údaje o schopnostiach nových zamestnancov. V športovom svete sa vďaka nej vedia zvýšiť a zlepšiť reakcie športovcov. V medicíne je virtuálna realita liekom pre duševne chorých a zlepšuje psychiku. Pomocou nej si lekári môžu vyskúšať priebeh operácie a zlepšovať svoje chirurgické schopnosti. Pomáha aj v stavebníctve a architektúre. Ľudia sa môžu prejsť po svojom dome ešte pred výstavbou. Armáda využíva virtuálnu realitu na simuláciu boja a vojenských operácií.

Riziká virtuálnej reality

Hlavným rizikom je závislosť, ktorú sme už spomínali. Často sú ľudia, ktorí podľahnú virtuálnej realite, dezorientovaní. Je to spôsobené neadekvátnou činnosťou časti mozgu s názvom hipokampus. Pri neprimeranom využívaní virtuálnej reality sa u ľudí prejavila zvýšená úzkosť. Ak sa vám robí zle na húsenkovej dráhe, iste vám bude nevoľno i pri virtuálnej realite. Realistické pohyby vyvolávajú pocity zvracania, únavy, točenia hlavy. Nadmerné využívanie virtuálnej reality škodí taktiež očiam, ktoré sú namáhané a unavené sústredením sa na jeden bod. Vžitie sa do hrania hier často spôsobuje úrazy, zlomeniny alebo poškodené zuby. Samozrejme, že veľkým rizikom je aj vyvolanie epilepsie pri použití prístrojov s virtuálnou realitou.

 

You may also like