Čo je v oblasti starostlivosti o štvorkolky dôležité?

Čo je v oblasti starostlivosti o štvorkolky dôležité?

by spravca

Jazdu na štvorkolke si môžete bezpečne a pohodlne užiť jedine vtedy, keď sa o ňu budete pravidelne starať. Ideálne je si osvojiť rutinu v podobe bodov starostlivosti pred a po jazde so štvorkolkou. Bez ohľadu na to, či štvorkolku využívate denne, alebo ju vytiahnete z garáže len počas víkendov, doprajte jej minimálne nasledujúce úkony.

Vizuálna kontrola karosérie a pneumatík

Niektoré poškodenia je možné spozorovať vizuálne. Kontrola z vonkajšej strany štvorkolky a jej vzhľadu odhalí uvoľnené spoje, voľné reťaze, úniky kvapalín, praskliny na rukovätiach i prípadné náznaky korózie. Veľmi dôležitá je kontrola pneumatík. Pneumatiky na štvorkolky sú síce odolnejšie ako bežné pneumatiky, ale ani ich plášte nie sú nezničiteľné. Ak ste jazdili po skalách alebo v potoku, dôkladne preverte behúne a dezén pneumatík. U každého vozidla vrátane štvorkolky je nesmierne dôležitý tlak v pneumatikách. Dofukujte pneumatiky vždy, keď tlak klesne pod predpísané hodnoty. Vhodné nie je ani prehustenie pneumatík, ktoré zníži ich trakciu.

Pravidelne vymieňajte olej a kontrolujte batériu

Pred každou jazdou skontrolujte hladinu motorového oleja. Počas jazdy cez extrémny terén často dochádza k trhlinám na olejovej nádrži. Preto je kontrola hladiny oleja naozaj potrebná. V pravidelných intervaloch vymieňajte olej za nový. Motorový olej v štvorkolkách je náchylnejší na degradáciu vplyvom nečistôt, ktoré sa do nádrže dostávajú pri prejazde terénom. Ochránite tak motor a zabránite jeho zadrhnutiu. Ak vaša štvorkolka dlho stála v garáži, mohlo prísť k zrazeniu oleja. Po dlhšom garážovaní štvorkolky je vhodné motorový olej vymeniť. Na mieste je aj kontrola paliva. Palivo je lepšie vymeniť, ak ste do nádrže nepridali stabilizátor. Dlhé garážovanie môže poškodiť  batériu. Pred jazdou overte jej kapacitu, prípadne ju dobite. Ak ste zaznamenali známky korodovania, batériu vymeňte za novú.

Starajte sa o motor štvorkolky

Všetky štvorkolky can am a iných značiek majú silný motor, ktorý je však v teréne príliš namáhaný. Pre správne fungovanie motora nezabúdajte na výmenu vzduchového filtra. Skontrolujte sacie otvory, do ktorých sa mohol dostať prach alebo bahno. Ak nechcete platiť drahé opravy, venujte čas prevereniu tesnení a hriadeľov. S motorom súvisí funkcia preraďovania. V prípade, že ste zaznamenali zhoršené preraďovanie, na vine bude pravdepodobne remeň. Remeň sa uvoľňuje a poškodzuje vplyvom divokej jazdy a jazdy cez vodu. Pri prejazde bahnom a vodou vždy zaraďte nižší prevodový stupeň. Nebezpečné je u štvorkoliek prevrátenie. Toto riziko eliminujete dôkladnou kontrolou bŕzd.

Na záver si vytvorte nasledujúci check list: kontrola motora a pneumatík, kontrola a výmena motorového oleja, overenie stavu brzdového systému, kontrola kvapalín – chladiac zmes a brzdová kvapalina. Možno pri kontrole zistíte, že vaša štvorkolka už potrebuje vymeniť za novú. V takomto prípade si zostavte nové terénne vozidlo na tomto odkaze https://www.brp-world.com/sk/sk/nakupne-nastroje/customise-your-own-off-road.html.

 

 

 

Gabriela Kudláčová – senior copywriter

 

 

 

 

You may also like